بحث متقدم | التسجيل
الويب العربي
  تسجيل دخول

ملاحظة
الموقع متاح للإطلاع والقراءة فقط، المشاركة والمواضيع الجديدة غير متاحة حالياً لحين تطوير الموقع.

الموقع متاح للإطلاع والقراءة فقط، المشاركة والمواضيع الجديدة غير متاحة حالياً لحين تطوير الموقع.

عـودة للخلف   الويب العربي المركز التعليمي المجاني برامج المجلات الالكترونية

برامج المجلات الالكترونية جميع انواع برامج ادارة المحتوى
Nuke , Joomla , phpcow , NewsPHP , Xoops , e107 , sNews ...etc

موضوع مغلق اضف موضوع جديد

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 28-01-2009, 07:14 AM
Memetrus Memetrus غير متصل
عضو

مشاركة: 10
مستوى تقييم العضوية: 0
Memetrus is on a distinguished road
الافتراضي سؤال لخبراء ال CMS

السلام عليكم
يؤسفني ان يكون اول موضوع ليا اسئلة وارجو ان تجاوبوني عليها لكن ما باليد حيلة انا لسه بالنسبالكم مبتديء
انا حاليا بنشيء موقع ان شاء الله و جاري التسجيل في شركة الاستضافة
لكن انا عندي كام استفسار بخصوص سكريبتات ال Content Management System CMS

- اول حاجه عايز اعرف هوا ال CMS scripts دي بتتركب في ال CPanel زي اي سكريبت للموقع ولا ليها طريقة في التركيب ؟

-تاني حاجه هيا ال CMS دي تفرق في حاجه اذا انا اخترت اي تمبلت للموقع ؟ يعني انا شايف مؤخرا ان عدد كبير من Joomla Templates بدأت تنتشر طيب فيها حاجه لو انا استخدمت تمبلت جوملا مع اني بستخدم مثلا سكريبت Drupal كنظام ادارة المحتوى ؟؟

-تالت حاجه هل ينفع استخدم مثلا Joomla كنظام ادارة المحتوى للموقع ككل وبعدين اختار PHPBB كنظام ادارة محتوى المنتدى اللى داخل الموقع ؟

- ايه هوا افضل CMS شكلاً وافضلهم في السهولة ( غير جوملا مللت من كتر ما شفتها )
ارجو الافادة لو تكرمتم

آخر تعديل بواسطة Memetrus ، 28-01-2009 الساعة 07:16 AM.
قديم 28-01-2009, 12:58 PM
wap wap غير متصل
عضو

المدينة: القاهرة / الدولة : مصر
مشاركة: 111
مستوى تقييم العضوية: 17
wap is on a distinguished road
إرسال رسالة عبر ICQ إلى wap إرسال رسالة عبر  AIM إلى wap إرسال رسالة عبر MSN إلى wap إرسال رسالة عبر Yahoo إلى wap
الافتراضي

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اهلا و سهلا بك اخى الكريم فى الويب العربى و يشرفنا وجودك معنا
نظم إدارة المحتوى هى عبارة عن اسكربت زى اى اسكربت و تركيبة زى تركيب اى اسكربت , من السى بانل و من قاعدة البيانات , و لكن الاختلاف فى نقطة ان نظم إدارة المحتوى هى عبارة عن نظام متكامل لإدارة موقعك و التعديل به بما يتناسب معك

فعلى سبيل المثال استطيع ان اجعل اسكربت جملة شركة استضافة و ايضا استطيع ان اجعلة جالرى صور

كل نظام إدارة محتوى له القوالب الخاصة به , و مش ينفع يتركب على نظام تانى لان كل نظام له جداول قاعدة بيانات مختلفة

الكلام ده على القوالب الجاهزه , لكن لو انت مطور ويب تقدر تعمل قالب جملة شبية بنيوك او باى اسكربت تانى

دلوقتى بقى فيه تقنيات انك تدمج اسكربتين مع بعض بمعنى انك تقدر تدمج منتدى سواء فى بى او بى بى فى جملة

بحيث الموقع يظهر من الصفحة الاولى كانه جملة و يكون جواه المنتدى بنفس شكل القالب و كانه جزء من الموقع و فى نفس الوقت فى الصفحة الاولى اخر مشاركات المنتدى و كانهم اسكربت واحد

و فيه حاجات جاهزه زى نيوك مدمج فيها بى بى و تقدر تغيره و تخلية فى بى

اهم شىء انك تفكر انت عايز نظام إدارة المحتوى ده لاية ,بمعنى انت هتعمل موقع فيديو و لا صور و لا ايه بالضبط

انا تحت امرك فى اى استفسار و اتمنى لك التوفيق باذن الله

السلام عليكم

قديم 28-01-2009, 05:51 PM
عضو

Arrow

شكرا ليك يا استاذ محمد افدتنى في اسئلتي بس معلش لسه عندى اسئلة عشان تكمل الصورة عندي
طيب هوا ينفع انشئ موقعي من غير نظام ادارة المحتوى خالص ؟؟؟ ولا لازم اركب نظام منهم ؟
انا افتكر زمان كنت اسمع ان الواحد يقدر يعمي اي موقع بسيط على الفرونت بيج ويرفعه بالاف تي بي على الموقع وخلاص زززمش عارف بأه دا يمشي مع المواقع المعقدة اللي فيها تشعبات كتيير تقريبا لأ ؟

تاني حاجه لما انا هتحكم بالموقع بالكامل عن طريق سكريبت نظام ادارة المحتوى ..اومال ال Cpanel بتعمل ايه ؟؟ يعني ايه الفروق بين التحكمات في الاتنين .....معلش انا لسه لحد دلوقتي بشوف صور لل Cpanel وصور لل CMS لكن لسه متعاملتش معاهم

تالت حاجه بالنسبة للقوالب
انا عندي قوالب من موقع تمبلت مونستر و موقع تمبلت بوكس كتييييييير متعدش ...ازاي اعرف بأه ان التمبلت دي تبع النظام كذا ؟؟؟

رابع حاجه ازاي اصلا اجيب سكريبت ادارة المحتوى دا مثلا ل drupal هوا مجاني ولا هشترية ؟

معلش ارهقتك بأسئلتي ...ربنا يزيدك من علمه ويبارك فيك
شكرا
محمد

قديم 30-01-2009, 01:32 AM
wap wap غير متصل
عضو

إرسال رسالة عبر ICQ إلى wap إرسال رسالة عبر  AIM إلى wap إرسال رسالة عبر MSN إلى wap إرسال رسالة عبر Yahoo إلى wap
الافتراضي

إقتباس:

انا افتكر زمان كنت اسمع ان الواحد يقدر يعمي اي موقع بسيط على الفرونت بيج ويرفعه بالاف تي بي على الموقع وخلاص زززمش عارف بأه دا يمشي مع المواقع المعقدة اللي فيها تشعبات كتيير تقريبا لأ ؟

نعم صحيح اخى تستطيع ان تقوم بعمل موقع بالفرنت بيدج بحيث تظهر الصفحة بوسوم الهتمل , و لكن هذا يعتبر موقع استاتيك ثابت اما الان الوضع تغير اصبحت المواقع دينمك و يستطيع الموقع ان يعمل من تلقاء نفسة دون تدخل بشرى حتى و بلغات برمجة كتير و اصبحت متداخلة حتى مع بعضها البعض , احيانا بنحتاج نضيف كود هتمل فى مدونة او مجلة او ادارة محتوى

إقتباس:

تاني حاجه لما انا هتحكم بالموقع بالكامل عن طريق سكريبت نظام ادارة المحتوى ..اومال ال Cpanel بتعمل ايه ؟؟ يعني ايه الفروق بين التحكمات في الاتنين .....معلش انا لسه لحد دلوقتي بشوف صور لل Cpanel وصور لل CMS لكن لسه متعاملتش معاهم

لوحة السى بانل ده لوحة تحكم الاستضافة , تحتوى على تحكم فى الدومينات و المساحة و الاحصائيات و ممكن تكون لاكتر من موقع فى نفس الوقت , لكن لوحة تحكم إدارة المحتوى بتكون للتعديل فى المجلة او الموقع من ناحية اضافة صور او اضافة كتابة او مقالة و التعديل فى شكل الموقع

إقتباس:

تالت حاجه بالنسبة للقوالب
انا عندي قوالب من موقع تمبلت مونستر و موقع تمبلت بوكس كتييييييير متعدش ...ازاي اعرف بأه ان التمبلت دي تبع النظام كذا ؟؟؟

المفروض و انت بتنزل القالب بتعرف هو خاص باى اسكربت لكن انا تصورى ان القوالب ده قوالب هتمل مش خاصة باى نظام ادارة محتوى ,ده بنسخدمها فى الغالب علشان نعمل قوالب للمجلات و نظم ادارة المحتوى بمعنى ان ده شغل المصمم , باقى نضيف عليها شغل المطور او المبرمج علشان يبقى قالب إدارة محتوى , و ممكن تستخدمها فى نفس الوقت كصفحة هتمل عادية

إقتباس:

رابع حاجه ازاي اصلا اجيب سكريبت ادارة المحتوى دا مثلا ل drupal هوا مجاني ولا هشترية ؟

معظم اسكربتات إدارة المحتوى بتكون بى اتش بى يعنى مفتوحة المصدر و فى الغالب مجانية , البعض بيكون بفلوس زى مثلا انفنتى
لكن الغالب مجانى

لو عايز النسخة الانجليزى ابحث فى جوجل بالانجليزى مثلا jommla
لو عايز النسخة المعربة ابحث بالعربى جملة او نيوك او ورد برس او e107

drupal حقيقا معنديش معلومات كتير عنه لكن اعتقد انه مجانى و كل الاسكربتات ده بتكون موجودة فى لوحة تحكم السى بانل تقدر تقوم بتنصيبها بضغطة زر

إقتباس:

معلش ارهقتك بأسئلتي ...ربنا يزيدك من علمه ويبارك فيك
شكرا

العفو اخى الكريم اهلا و سهلا بك اى وقت

قديم 30-01-2009, 04:27 PM
عضو

Exclamation

شكرا ليك استاذ محمد على اجاباتك
سؤال اخير
هل كل نظام ادارة محتوى بيختلف في الشكل و طريقة التعامل فقط عن باقي الانظمة ولا بيختلف في المحتوى ايضا ؟
يعني انا ببني موقعي هيكون فيه منتدى و اخبار وبرامج وكتب وفيديو و خدمة ايميل و فروع كتييير اخرى ...لما اجي اختار النظام بختاره على اساس شكله هيبقى كذا وهتعامل معاه مثلا بسهولة ؟ ولا على اي اساس بختار النظام المناسب ؟
وتنصحني بأي نظام ؟

قديم 30-01-2009, 05:44 PM
wap wap غير متصل
عضو

الافتراضي

اكيد بيختلف فى الشكل و طريقة التعامل لان كل واحد منهم له لوحة تحكم مختلفة و لية جداول فى قاعدة البيانات مختلفة ,

لما تيجى تختار نظام تشوف الاول انت عايز الموقع يكون فيه ايه

بمعنى لو انت عايز الموقع يكون فيديو و صور و اخبار و منتدى

يبقى هتيجى تشوف نظام محتوى فيه الحاجات ده , مثلا نيوك و لو انه مش نظام محتوى متكامل ده مجرد مجلة

هتلاقى فيها مكان تضيف فيه الاخبار و هتلاقى فيها منتدى هتحتاج تضيف صور و فيديو هتلاقى فيه اضافات للموضوع ده عبارة عن اضافات تضاف للمجلة علشان تدعم كل ده

و نفس الشىء لكل اسكربت , و هى ده فكره انه نظام قابل للتطوير بحيث تخلية حسب ما انت عايز

طبعا لما حد بيسالنى اى نظام تختار هقول جملة ,
لكن حسب برضة انت ظروفك ايه مبتدىء غير محترف و تقدر تقدم للنظام ده ايه , يعنى مثلا ممكن يكون نظام معقد مش تقدر تتعامل معاه

انصحك فى البداية بالنيوك او mkportal او البوابة العربية

ولما تشعر انك بدات تتعود عليهم و تعرف الفكره ماشية ازاى ابدا فى جملة او اى نظام محتوى من النظم الكبيرة

و اتمنى لك التوفيق و انا تحت امرك فى اى استفسار

قديم 06-03-2009, 01:50 AM
abo_abd_elmalk abo_abd_elmalk غير متصل
عضو

مشاركة: 15
abo_abd_elmalk is on a distinguished road
الافتراضي

ما شاء الله حوار رائع وردود جميلة ومفيدة من أخى واستاذى م/محمد فياض
احب اعقب فقط على نقطة
بخصوص drupal هو نظام ادارة محتوى مجانى وهو خاص أكثر بالنشر الصحفى ( معقد نسبيا مع ان له تعريب )

ثانيا بخصوص انك عاوز تركب نظام ادارة محتوى فأنا ازكيلك وارشحلك الوردبريس قوى جدا ويمكن تطويعه كما تشاء

وبخصوص نمطية عملهم زى ما البشمهندس محمد رد ( الموضوع كله قايم على استدعاء من قواعد البيانات وتوظيفها بشكل جيد ) وده طبعا اسلوب المبرمج

لكن لو انت مبرمج متقدم ممكن تعمل الاضافات اللى تحتاجها لموقعك
للعلم هى سهلة جدا فى ووردبريس

التوقيع
موقعى الشخصى
www.ahmedshehata.com
ايميلى الشخصى ( ماسنجر )
abo_abd_elmalk@hotmail.com
موضوع مغلق

خيارات الموضوع
طريقة العرض

قوانين المشاركة
لا يمكنك إضافة موضوع جديد
لا يمكنك الرد على المواضيع
لا يمكنك إضافة مرفقات
لا يمكنك تعديل مشاركاتك

كود vB متاح
كود [IMG] متاح
كود HTML مغلق
إنتقل إلى

جميع الأوقات بتوقيت مكة المكرمة. الساعة الآن » 04:02 AM.