الويب العربي

الويب العربي (http://www.arabwebtalk.com/index.php)
-   إدارة وتشغيل السيرفرات (http://www.arabwebtalk.com/forumdisplay.php?f=80)
-   -   الدعم الفني .. كيف نفعله في شركاتنا العربية ؟ (http://www.arabwebtalk.com/showthread.php?t=79430)

Mohtaref 25-03-2008 03:42 PM

الدعم الفني .. كيف نفعله في شركاتنا العربية ؟
 
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله

لايخفى علينا نحن مقدمي خدمات الاستضافة

سوء تقديم خدمة الدعم الفني لدى أغلب مقدمي خدمات الاستضافة << الاعتراف بالحق فضيلة

كيف نحل هذه المشكلة

إن وضع موظفين متخصصين في الدعم الفني لمدة 24 ساعة مكلف جدا ..

مالحل برأيكم ؟

Zeinab Magdy 26-03-2008 07:52 PM



السلام عليكم و رحمة الله ,

الأخ الفاضل ,

انا من رأيى ان أفضل من يقوم بشركه هو صاحبها ,

او مجموعه من الأصدقاء او الاقرباء ذوى الأمانه و القدره على تحميل المسئوليه و الأهم من ذلك الخبره و المعرفه ,

فالدعم الفنى ليست كلمه فقط ,

بالعكس فأن الدعم الفنى أهم أعمدة اى شركه إستضافه ,

و بالتالى يجب عليه ان يكون ذو خبره و باع طويل فى أمور الدعم الفنى ,

موضوع ان يوجد دعم فنى لمدة 24 ساعه تحتاج لأكثر من فرد على الأقل 3 أشخاص ,

و المعروف ان مهمه الدعم الفنى الأساسيه هى دعم السيرفر و ليس دعم مواقع السيرفر ,

فدعم مواقع السيرفر يكون بطلي دعم فنى خاص ,

و على ذلك فإذا كان السيرفر قليل او معدوم المشاكل فهمه الدعم الفنى ستصبح خفيفه جداً ,

وفقك الله ,


أختك فى الله ,

زينب مجدى .

الرساوي 27-03-2008 02:39 AM

ماقصرت أختنا زينت

هذا هو الدعم الفني للاستضافة

ولكن غالبية أصحاب المواقع خصوصاً الجدد

لايعرف مهمة المستضيف ومهمته هو كصاحب موقع

مارس للاستضافة 27-03-2008 06:24 AM

الاخ الرساوى
مظبوط كلامك ان اغلب اصحاب المواقع لا يعرف الفرق بين دعم السيرفر والموقع
ولذا اي مشكلة مهما كانت بالموقع يجيك فورا

بالنسبة للدعم من وجهة نظرى يفضل يكون بموضوع التذاكر مع انى مش مطبق دا
لأن ميزة المحادثة تعطى العميل ثقة اكثر

التذاكر تريح صاحب الشركة
كل كم ساعة يدخل يشوف رسائل يحل المشكلة
وذلك يوفر له الوقت من المحداثات والتنقل بين نوافذ المحادثات المضيع للوقت

Zeinab Magdy 27-03-2008 03:59 PM



السلام عليكم و رحمة الله ,

انا أيضاً أرجح التعامل عن طريق البطاقات او عن طريق رسائل الإيميل ,

و لكن للأسف هذا صعب التطبيق ,

بالعلم ان كل الشركات الاجنبيه تتعامل بهذا الأسلوب ,

و لكن المستضيف العربى يحب ان يسأل و يتم الرد عليه فى نفس اللحظه ,

و لو تأخر المستضيف بعض الوقت تصبح الشركه سيئه و دعمها بطىء و و و و ,

و يتم الحكم على الشركه ككل من خلال هذا التأخير ,

انا عن نفسى لا أقتنع بشىء اسمه دعم 24 ساعه ,

فالدعم الفنى هو إنسان مثل كل البشر ,

له وقت للنوم و وقت للاكل و وقت للترفيه عن نفسه ,

أما الدعم الـ24 ساعه فهو ليكون صحيح يجب ان يتولى الدعم اكثر من شخص واحد ,

و فعلا بعض المستضيفين لا يعرف مهمه الدعم الفنى الأساسيه ,

فمهمة الدعم الفنى هى حل مشاكل السيرفر و ليس تركيب الهاكت و نسخ المنتديات و ما شابه ,

أرجو ان يتم توعيه المستضيفين بهذا الأمر حتى لا يختلط الموضوع لديهم و يتم إتهام الشركات بما ليس فيها ,


اختكم فى الله ,

زينب مجدى .

best-7ost.com 21-04-2008 06:59 AM

جرب تستخدم شركات خاصة بالدعم
شوف توقيعي ا>ا يهمك

hdeeel.net 21-04-2008 10:00 AM

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
فعلا الاخت زينب معها حق
مافى شىء اسمه دعم فنى 24 ساعه
ولن يقدر اى انسان ان يقوم بهذه المهمه على الاقل 3 اشخاص كل منهم يتولى ساعات معينه للدعم الفنى
بس مثلا لو افترضنا ان الدعم الفنى يوميا من الساعه 1 الظهر الى الساعه 11 بليل
الوقت اللى بتكون الشركه شغاله فيه هذا افضل دعم فنى
بيكون وقت ثابت يوميا لحل اى مشاكل او تنفيذ اى اغراض يطلبها صاحب الموقع
والله العظيم واحد معايا على الاميل بيقولى كيف شركه وتكونوا اوف لاين بليل
قلتله يعنى احنا مش بشر ملناش حق على الاقل ننام ...
يعنى الناس عاوزه الدعم الفنى فعلا 24 ساعه
ولو هوا حب يعمل اى حاجه فى وقت الشركه مش موجوده فيه صارت شركه مش كويسه فى الدعم الفنى
وماتهتم بالعملاء
فالحل لهذا الموضوع ان يكون فى وقت ثابت يوميا للدعم الفنى من قبل الشركات ولو على سبيل المثال مش اقل من 10 ساعات
يعنى يوميا من الساعه 1 الظهر الى الساعه 11 بليل
واعتقد مافى حل تانى غير كدا
اما بالنسبه للموظفين والدعم الفنى 24 ساعه
يعنى لو جبت موظف متخصص دعم فنى مثلا شهريا ب200 ريال
مااعتقد انها مكلفه وكمان انت هتلاقى الناس بتشكر فيك
وانت تكون متواجد فتره الصباح وهوا فتره بليل او العكس
يبقى كدا ممكن نقدر نغطى دعم فنى 24 ساعه

واخر كلامى ان الشركه الكويسه هيا اللى تقدر تلبى رغبه عميلها فى اسرع وقت
ومش لازم دعم فنى 24 ساعه
لان الدعم الفنى بالنسبه لاصحاب المواقع انه عاوز يركب هاك او يضيف كلمه فى اى صفحه او يشيل كلمه وغيرها
وهذا ليش من اصول الدعم الفنى
والله ولى التوفيق
نتمنى من الله اننا نلاقى شركات عربيه على اعلى مستوى
امين

مارس للاستضافة 22-04-2008 01:22 AM

هلا بكم
صراحة انا جربت كله
وافضل طريقة هى التراسل بالايميل او التذاكر
بس يا جماعة اهم شىء انك قبل تتفق مع عميل تفهمه طريقة شغلك
يعنى مش تتفق على كل حاجة وتعمل للعميل البحر طحينه وتقوله نسوى لك كل شىء ودعم 24 ساعة
يعنى رحم الله رجلا عرف قدر نفسه
لو عارف ان الدعم عندك مش متواجد 24 ساعة تقول للعميل بكل صراحة موعد التواجد

" الصدق منجاة" صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم

اتمنى التوفيق للجميع


جميع الأوقات بتوقيت مكة المكرمة. الساعة الآن » 05:47 AM.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © ArabWebTalk.Com 2004-2012