الويب العربي

الويب العربي (http://www.arabwebtalk.com/index.php)
-   المنتدى العام (http://www.arabwebtalk.com/forumdisplay.php?f=10)
-   -   الخليج .. ونظره غريبه للمصريين (http://www.arabwebtalk.com/showthread.php?t=5330)

دومينك 05-04-2005 11:52 AM

الخليج .. ونظره غريبه للمصريين

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

أناقش هذا اليوم قضيه اعتبرها مهمه جدا جدا جدا بالنسبه لى كشركه نطاقات مصريه
وأيضاً لكل الشركات المصريه المشهوره الموجوده فى الويب العربى
ومنهم
EGYWEBS
===
WH DESIGN
AKTNET
وغيرهم الكثير ولكنى قصدت هؤلاء .. لأنى بعلاقه وطيده مع أصحاب هذه الشركات
وسمعت من بعضهم عن فرص البيع الضائعه بسبب سمعه المصريين
ما السبب ؟؟
ما السبب فى هذا الظن السئ
لماذا نُعامل وكأننا لصوص نسرق فى وضح النهار
لماذا نعمم السيئه على كامل الشعب
بسبب غلط بعض من المتعجرفين

وأريد من إخوانى الذين يشككوا فى سمعه المصريين الإجابه على هذا السؤال
هل إذا مشيت فى بلدك ودخلت شارع ولقيت اتنين بيضربوا فى بعض جامد
هتشتم بلدك وتقول دى بلد كلها ضرب ؟؟؟؟؟؟؟؟

==
اما الباقى فسأترك عزيزى وأخويا وائل هندام يحكى عنه
وأيضا الأخ aktnet
وحكايه غريبه جدا جدا
سمعتها .. وتحسرت على ما نعانى منه نحن العرب
لن اتفوه بحرف واحد عن هذا الموضوع
إلا عندما نخرج من هذا الموضوع
وانتم كلكم واثقين ان الشعب المصرى ليس لص ولا نصاب

Wael Hindam 05-04-2005 12:09 PM

فعلا اخوى دومنك الان الكل بيخاف انه بتعامل مع المصريين و بيسال قبل ما يتعامل معاك :
انت منين ؟
هتقله انا من مصر هيقولك اسف انا ما بتعملش مع المصريين .
هذا الرد ما اسوءه عنى انا شخصيا احس باحباط و يأس شديد كل هذا الانى مصرى
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
انا فعلا قراءت معظم القضايا و المنازعات فى الويب العربى لقيت اكثر المشاكل جاية من بعض الاشخاص المصريين
و انا انشادهم من الويب العربى الاجو من الكل ان يتعامل مع الشخص أو العميل بدون استخفاف او ذى ما بنقول بالمصرى يتحك عليه الان هذا فى واجهة كل المصريين ولان لاحد يريد ان يتعامل معنا بسبب هذه القلة .
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
انا اريد من الكل ان يتاكد من الشركات التى يتعامل معها و ان تكون مسجلة رسميا بالنشاط الخاص بيها فى الويب العربى لضمان عدم النصب على اى شخص مجددا و انا انشاد هذه القلة المستهترة بعدم فعل هذه الاشياء مجددا و ان يكون الانترنت به بعض الامان حتى فى التعامل .
انا بدرس فى الكلية مادة اسمها التسويق و التجارة الالكترونية و احنا بنحس فعلا و احنا بندرسها ان الكل فى الانتر نت نصابين و بيتربصو باى شخص لكى يسرقو معلومات بطاقات الائتمان أو اى معلومات .....................
انا اريد من الكل ليس المصريين فقط الكل ان يكون فى هذه الشبكة العنكبوتية بعض الامان و ان تتغير على ايدينا نحن و بانفينا و ان نتقى الله خير التقوة و ان نعلم ان اى اموال حرام سوف تعود عليك ولن تفلت من العقاب ابد مهما طال الزمن
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ارجو ان اكون وضحت الى فى داخلى و اشهد الله على كل ما اقوله
وشكرا يا اخوانى

المجرات 05-04-2005 05:40 PM

السلام عليكم ورحمة الله

نعم بعض الناس يظنو في الشركات المصرية انهم نصابين ولصوص

لكن انا متعامل مع شركات مصرية كثير والحمد الله ممتاز في احسن مايكون
شركة حدود هوست و شركة ايجي وبيس هذه الشركاتان المصريتان ممتازة وتعاملهم ممتاز
هو صحيح انه هناك بعض ناس نصابين ولكن مو كلهم
بس هذه هي النظرة العامة التي اتمنى انها تتغير

تحياتي.....

آكت نت 05-04-2005 05:42 PM

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
أشكرك لطرح هذا الموضوع
وكما قلت إكمالا لموضوعك . سوف احكى لكم قصه عميل كان يطلب تصميم
او بالأدق
دليل مواقع وثيم للنيوك وستايل vb خاص بموقعه
إتفقنا على كل شئ
وفى نهايه المطاف
وقبل ان اضغط على Sign Out لاخرج من ماسنجرى وأذهب لكى أرتاح بعض الشئ
فوجئت بالعميل يسألنى ويقول : من وين انت اخوى ؟
قلت له بالضبط : مصر " جمهوريه مصر العربيه "
وكان الرد فى غايه الوحاشه والإستفزاز
لقد قال لى بكل هدؤ وبرود : آسف فانا لا اتعامل مع المصريين
انا لم اتناقش معه . وفى بعض الأحيان اعتبر هذا خطئاً منى ولكنى فعلا عجزت يداى عن كتابه أى كلمات سوى ان اكتب له : تشرفت أخوى بمعرفتك ويسعدنا ختيارك لآكت نت ونتمنى لك ان تجد المصمم الذى يساعدك
==
لماذا ؟؟
لماذا يُقال عنا هذا الكلام
وإن كنا هناك من نصبوا وسرقوا
ما ذنبنا نحن ..
ارجو التفاعل فى الموضوع
او كما يُقال بالمصرى " مش هنفضل نكلم نفسنا كدا "
والسلام مسك الختام

مشعل 05-04-2005 07:06 PM

هي نظرة غير متحضة صراحة ما اظن ان اي واحد لو شاف حرامي من بلدة حيقول انة ما بيتعامل مع اهل

بلدة لانهم كلهم لصوص

اخوكم : مشعل من السودان الشقيقة

Wael Hindam 05-04-2005 11:17 PM

اخى نحن نقول ان فيه مجموعة من القلة لصوص ........
بس مش الكل الى من مصر لصوص احنا عايزين نعرف هذه القلة و نحزر منها
احنا عايزيننحسن الصورة الخاصة بالمصريين لان فى شركات كبيرة و يوجد شركات مبتدءة بس جادة فى تعاملتها و عايزين نضع مجموعة من الشروط و الاحتياطات التى توفر الامان للعميل و المصمم او المستضيف
و انا اقولها مرة اخرى يجب من الكل ان يتاكد من الشخص الذى يتعامل معاه و ان يكون مسجل بنشاطه فى الويب العربى
وشكرا

Dooem 05-04-2005 11:28 PM

هلا اخووووي ياخي انا اشوووف انك مكبر الموضوع ما اعتقد انه هذا ررراي الجميع صحيح فيه ناس هداهم الله
لكن هذا في كل مكان وفي كل دوله والمصاريه على العين والراس وفيهم مبدعين بصراحه وتشهدلهم ساحات النت
كل مافي الموضع انه اكثر العملاء هنا من السعوديه ويبحثوا عن اسهل طرق الدفع تحاشيا من الحولات الدوليه ومن هذا
هم الاسعار اقل مثلا السعر الخيالي الي في توقيعك ب70 ريال بيحجز الي في السعوديه ب50 ريال هذا اذا ماعنده كارد
ووكل شخص يحجزله

لكن بالعكس الاخووان المصريين نعتزبهم ونتطلع هنا في الويب العربي لي ابداعاتكم

HostsUnited.com 06-04-2005 12:16 AM

السلام عليكم

ياجماعه الموضوع كويس بس فى كل مكان الكويس والوحش مفيش دوله فى العالم كلها كويسين

على فكره انا مصرى دوى شركتى وليه شريك فى السعوديه والحمد الله سمنه على عسل مع بعض :D
http://www.Hostsunited.com

abomshary 06-04-2005 12:22 AM

احبابي كل بلد فيها وفيها
وانا حقيقه لى من الاحباب بمصر من افتخر فيهم

عرب تك 06-04-2005 12:56 AM

بسم الله الرحمن الرحيم
الموضوع كبر اوى ودة من فترة على النت
والموضوع حصل معايا كتير اوى وانا مصرى
وحصل كذا مرة انى بعد الاتفاق مع العميل ويقول لى انت من وين اقولة مصر يرد يقولى اسف ما بتعامل مع مصريين لدرجة ان واحد من من اسبوع اول ما قلتلة انى مصرى اعد يشتم بالفاظ قذرة فى وفى المصريين واحاول تهدئتة وهوه لا يتوقف رحت خارج من المحادثة وانا اقول اكيد واحد مصرى نصب علية فى حاجة
مع ان برضة فى ناس كتير اوى عندى عملاء من دول الخليج بيننا احترام وصداقة ايضا
والحمد للة الان لدى وكلاء كثيرون فى كافة دول الخليج
ومعتقدش ان شركة هتبقى نصابة او شخص نصاب هيشترك مثلا فى الويب ويعمل عروض وحملاء دعائية وفى الاخر هينصب على واحد او اثنين لانة بمه هيبقى اتعرف خلاص ومحدش هشترى منة
بس ممكن يغير اسم الشركة بتاعتة وفى واحد اعرفة عمل كده ونصب فى مبلغ كبير جدا من شخص كويتى

دومينك 06-04-2005 01:09 AM

الأخ سيف
حدث فهم خاطئ على ما اعتقد
الأخ اسامه قال ان عملائه لا يتعاملون معه على انه مصرى
وليس لصعوبه طريقه الدفع وهذا لأوضح الفهم الخاطئ

مشعل 06-04-2005 01:19 AM

انا اليوم حصلت معي نفس الحكاية

ولما العميل عرف اني مش مصري لقيتة فرحان جداااااا

فاعتذرت منة للاسف لتفكيرة الخاطئ

satilat 06-04-2005 01:26 AM

احبابي كل بلد فيها وفيها
وانا حقيقه لى من الاحباب بمصر من افتخر بهم

BaGGio 06-04-2005 01:56 AM

والله معرفش ويش اقول
اولا احمد علي ثقه الجميع بي شركتي .
لكن لن أطيل كثيرا .
بالفعل معظم العملاء الخلجيين يخافون من التعامل معنا كا مصريين بشكل عام .
واجهت عده مصاعب في بدايه الأمر وحاول البعض ولن اذكر اسمهم في استغلال الموقف وحاولوا مشاركتي في الموقع حتي أكسب ثقه العميل الخلجي .
ولكنني صممت اني اكسب ثقه العميل واثبت عكس نظريه عملاء الخليج في المستضفين المصريين والحمد لله انني نجحت بشكل كبير ولله الحمد.
خلاصه كلامي
يجب احترام نظره العميل الخليجي ولكن في نفس الوقت عدم جرح شعور المستضيف المصري , والذي يفاجئ بكلامات لا تتدل علي أمانه الأسلام وسماحته.

تقبلوا خالص تحاتي
اخوكم في الله
محمود الهوبي

عمرو مبروك 07-04-2005 05:45 AM

ياجماعة كل مكان فيه السةي والغير سوي
مثلما يوجد فى مصر إناس نصابين هناك عملاء فى دولة من دول الخليج نصابين ولن اذكر اسم الدولة حتى لا تزيد الظنون

قمت ببيع واجهه لشخص ما ولم يرسل لى شئ وانا كنت واثق فيه لانه من دولة محترمة
وأتعلمت من كده انى لا اعطى تصاميم الى بعد التأكد من إرسال الفلوس

Masry 09-04-2005 07:41 PM

السلام عليكم ورحمة الله ....

اولاً اشكر الاخ اسامة على طرحه الموضوع الحيوي والهام جداً ... حيث ان التعامل بين العرب اصبحت تشوبه شكوك كثيرة من كلا الطرفين و خاصة التعامل بين الاخوة الخليجيين والمصريين ... وانا اعذرهم على شكهم او معاملتهم السيئة فبالتأكيد هناك اسباب لهذه المعاملة السيئة للشركات المصرية ومنها ان يكونوا قد خدعوا من شخص نصاب مصري !

اقتراحي لحل هذه المشكلة هو ان يكون الويب العربي هو مصدر الثقة الوحيد اي لا يتعامل احد مع اي شركة الا اذا كانت معتمدة من الويب العربي ...

طوسي 09-04-2005 08:34 PM

شوف هم ناس وناس

مثلا انا تعاملت مع شركة امتياز ولعب علي وسكر موقعي مأخذت اقل من شهر وتسكر مووقعي ولا فتح الا اليوم

وتعاملت مع Egywebs ولله العضيم انها ارووع استضافه وعندهم دعم فني وكل شيء

فاهي ناس وناس

مبـدع 10-04-2005 10:58 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اشكرك آخوي على هالموضوع
ياخوان لاتظلمون شركات الاستضافه المصريه انا لا انكر انه يوجد نصب كبير من الاخوان المصريين الله يهداهم وبالاخص
الاستضافه والديجي... والخ لكن لانعم الجميع لان انا متعامل مع مصريين والا احلي لكن نصيحه لكل نصاب سوا مصري او غير مصري صدقني اذا انت مفكر بس تفكير انك بتنصب صدقني الله مايوفقك بشغلك ولا يبارك فيك صف النيه وبتلقي خير
صح ياخواااان وصدقوني اللى يكسب زبوون بتعامله واحترامه وخدمته الطيبه بيكسب غيره غيره
انا لا اوجهه هذي النصيحه لحد بالاخصوص لكن في نصابيين يمكن الله يهديهم بكلامي هههههههه
وتحياتي للجميع ولاتظلوومون المصاريه تري خووش ناس

دومينك 11-04-2005 07:34 AM

رائع
بدأنا نصل لحل
متى ننهى هذه المهذله !!

إنترنت بلس 13-04-2005 07:27 AM

ما تقلقش .. المهزلة دي (على حد تعبيرك) ح تنتهي مع زيادة قائمة العملاء اللي عندك :)
دول الخليج فيها ميزة لاحظتها في الشغل .. لو واحد اتعامل معك وكنت جاد معاه وسلمته شغله تمام ح يرشحك لمعارفه و ح يجيلك عملاء عن طريقه .. و ح تلاقي اسمك اتعرف بدون مجهود منك في الدعاية .. لمجرد ان شغلك كويس ..
وانا كنت ملاحظ ان لهجة النصب والاتهامات والكلام ده بدئت تخف بس الظاهر انه الفكرة لسه موجودة عند بعض الناس .. إن شاء الله مصير الفكرة دي للزوال .. وربنا يهدي الناس اللي ليها غرض ان الشركات المصرية تتراجع من السوق لصالحها هي :)

جميع الأوقات بتوقيت مكة المكرمة. الساعة الآن » 03:32 PM.